fakta-faktakesihatan

tepat pada sasaran

tepat pada sasaran
suasana menarik diBukit Broga 2012

Followers

LCD Tex


LCD Text Generator at TextSpace.net

Tuesday, November 22, 2011

Menjaga Kuantiti makanan

Menjaga Kuantiti makanan yang diambil

 
Orang yang mengamalkan strategi diet sebegini setidak-tidaknya tahu asas-asas kalori kerana kalori menggambarkan kuantiti – lebih banyak jumlah makanan, lebih banyak kalori yang masuk, lebih sedikit jumlah makanan, maka lebih sedikit jumlah kalori yang masuk.
Mereka yang mengamalkan diet sebegini juga menyedari bahawa pengambilan makanan mengikut kuantiti yang diperlukan adalah kunci utama untuk menghalang kegemukan. Kebiasaannya segelintir daripada mereka tidak memandang kualiti makanan itu sendiri, sebagai contoh diet mat biskut di bawah:
Pagi: Makan biskut Merry 5 keping (100kcal)
Tengahari: Mee goreng mamak sepinggan (600kcal)
Petang: Biskut Jacob 4 keping cicah teh ‘o’ panas (200kcal)
Malam: Biskut Hup-seng 5 keping cicah Milo (250kcal)
Supper: Biskut Tiger 4 keping (90kcal)
Diet di atas mampu menurunkan berat badan kerana diet tersebut mempunyai nilai kurang dari 1000kcal, sedangkan keperluan kalori mat biskut adalah 2000kcal sehari.



2 comments:

  1. saya tak kisah kalori ke ape asalkan saya melawaskan semuanya....

    ReplyDelete