fakta-faktakesihatan

tepat pada sasaran

tepat pada sasaran
suasana menarik diBukit Broga 2012

Followers

LCD Tex


LCD Text Generator at TextSpace.net

Wednesday, September 21, 2011

buah - buahan yang boleh mendatangkan penyakit



Seperti yang kita tahu buah-buahan adalah amat baik untuk kesihatan tetapi ia juga boleh mendatangkan keburukan si pemakan contoh :-

Buah Epal : seperti yang kita tahu  buah epal banyak khasiatnya Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena dan fitokimia.Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks.

Kandungan kolestrol serta lemak tidak terdapat dalam epal. So, sesiapa yang
hendak berdiet,epal sesuai menjadi snek terbaik untuk mengalas perut dan juga membantu menguruskan badan. 

Epal yang mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalam membantu proses mengawalberat badan. Serat dapat melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapat
memberikan kita tenaga.


Jangan biarkan epal terdedah lama selepas dipotong kerana ia boleh menyebabkan
antioksidan mudah terbebas ke udara sebaik saja epal dipotong.

Tetapi kulitnya amat berbahaya jika di makan walaupun sudah dibasuh racun yang di sembur oleh petani diserap oleh kulit buah Epal  ia boleh mendatangkan penyakit jika makan dengan kerap. Selain biji Buah Jambu Batu , Cili, kulit Buah Epal kalau dimakan ia tidak lawas  atau tidak cerna dan boleh mendatangkan penyakit  appendix.
 
Makan cabai bersama bijinya atau jambu klutuk beserta bijinya sering kali tak tercerna dalam tinja dan menyelinap kesaluran appendiks sebagai benda asin, Begitu pula terjadinya pengerasan tinja/feces (konstipasi) dalam waktu lama sangat mungkin ada bagiannya yang terselip masuk kesaluran appendiks yang pada akhirnya menjadi media kuman/bakteri bersarang dan berkembang biak sebagai infeksi yang menimbulkan peradangan usus buntu tersebut.




Nasihat dari Doktor Ir. Shahzuan Mustakim
Doktor kesihatan Lembaga Urus Air Selangor






1 comment: